vineri, 22 ianuarie 2010

Recompensa baneasca e buna sau nu in educatia copilului?

 Intr-o plictiseala crunta, m-am apucat sa cercetez netul in lung si-n lat, sa am ce citi si, pana la urma, am descoperit un articol foarte bun despre educatia copiilor Acolo, VisUrat ne spunea ca, in ziua de azi, elevii ar putea fi motivati cu succes sa invete daca sunt recompensati material pentru fiecare realizare. Metoda este buna pentru copil,ca primeste mai multi bani dar pentru parinte nu cred ca tine si aici iau drept exemplu situatia de la mine din casa.

Pentru fiecare nota si medie buna (atat semestriala,cat si anuala), nu ezit sa-i cer ceva scump lu' taica-meu. El de felul lui nu ofera nimic, sub nicio forma de-aiurea, dar daca ii cer si merit,imi da :) Astfel, de-a lungul timpului am obtinut vreo 100 de milioane diferenta pentru motocicleta,ca rezultat a doi ani de stradanii pe la scoala si note foarte bune la capacitate. Intr-a zecea am invatat dezastruos, era sa raman si corigenta, dar intr-a 11-a, dupa ceva certuri si propuneri cu tata si un contra-exemplu de la mama, m-am reapucat de invatat, urmand sa fiu recompensata ceva mai des.

In acest fel, de la inceputul anului am facut rost de o geaca de motor (4-5 milioane) pentru un zece la fizica. Apoi, cu ocazia unui opt la chimie sau noua la mate (nu mai tin minte exact), am avut un aparat de coafat parul in toate felurile (aproape 2 milioane), urmat de un calorifer electric si asta obtinut tot pentru ceva bun, dar nu mai tin minte pentru ce. Pe langa astea, in unele luni am obtinut mai multi bani de haine (am o suma fixa, lunara, din care trebuie sa ma descurc) sau bani de benzina atunci cand situatia financiara era mai proasta, iar vizitele mele la discoteca erau conditionate de note. Momentan, pentru un 10 la fizica, 8 la romana si media 7 la chimie (pentru mine e mare, va explic imediat de ce), fac demersuri sa obtin o camera web. Plus ca pentru media anuala s-ar putea sa ma fac cu un majorat fain, excursie in Grecia sau as putea sa-mi schimb motocicleta cu alta mai mare. In concluzie, sunt destul de bine rasplatita pentru eforturile de la scoala. Cu toate acestea, mie tot nu-mi place sa invat si m-as lasa oricand de scoala daca as gasi alta alternativa mai buna.

Si-acum partea cu chimia. De cand am intrat la liceu si pana la finele primului semestru dintr-a 10-a, ura mea pentru acest obiect crestea tot mai mult. Proful e de treaba si-si da silinta la ora, dar faptul ca urma sa ma asculte din niste chestii pe care nu le-am inteles deloc si nici macar nu puteam chiuli, ma termina psihic. Am trecut clasa doar fiindca am tocit, fara niciun fel de logica, toate formulele alea. Pana cand, intr-o zi, disperata sa trec inca o data clasa, am rugat-o pe o colega sa-mi explice pe acolo. Printre multa vorbaraie, i-o scapat ca totalul liniutelor de prin imprejur si al hidrogenilor trebuie sa dea patru. De atunci, am inteles cat de cat chimia,dar inca nu-mi placea. In orice caz, atunci am trecut cu 6, eram mandra foc.

Pe la inceputul clasei a 11-a, dupa o mica cearta, m-am apucat sa-i explic gagiului de atunci cum sta treaba cu matricile si transpusele lor. Lui nu i-o placut niciodata scoala si a evitat-o cat a putut de mult dar s-o aratat interesat de lectia mea la mate. Eu eram bucuroasa foc ca am reusit sa-i captez atentia cu asa ceva, ba dimpotriva, m-o incurajat sa invat. Bucuria a fost atat de mare, incat a depasit granitele obiectelor de studiu, ea fiind prezenta chiar si cand invatam la chimie. Am inteles excelent lectia aia, toate care au urmat si de-atunci imi place chimia nespus de mult, desi, de la a doua ora, nu mai asociam obiectul asta cu baiatul, ci invatam de placere.

In concluzie, recompensa cu bani functioneaza doar daca parintele vrea sa aiba un plod cu note mari dar daca vrea sa-l faca pe pusti sa-i placa scoala trebuie sa aplice niste metode mai cu inimioara,asa :D cum a fost la mine baiatul respectiv. Si totusi, eu prefer metoda cu bani ca tare-i avantajoasa, iar cealalta nu se merita pentru doar un an de invatat serios. Nu de alta, dar am avut grija ca la facultate sa nu fiu nevoita sa tocesc prea mult.

PS: Voteaza-ma pe ftw! 
blog comments powered by Disqus